G-schema’s

Voor alle mensen die ooit in therapie hebben gezeten zal het bekend voorkomen. De G-schema’s. Tijdens de verschillende behandelingen en therapieën die ik heb gevolgd kwam het steeds weer terug. Ik heb er ontzettend veel aan gehad, tijdens deze blog zal ik uitleggen wat G-schema’s zijn en hoe ze mij hebben geholpen.

large (26)

Bron: http://www.weheartit.com

Het maken van een G-schema is een onderdeel van cognitieve gedragstherapie. In een G-schema beschrijf je hoe gedachten over een situatie tot gedrag en gevoel leiden. Je zet dit in een schema.

Gebeurtenis
Hier omschrijf je de objectieve gebeurtenis.
Gedachten
Hier omschrijf je je gedachten die je hebt door de gebeurtenis.
Gevoel
Welk gevoel is het gevolg van deze gedachten?
Gedrag
Wat voor gedrag laat je zien naar aanleiding van je gedachten en gevoel?
Gevolg op korte termijn
Wat heeft je gedrag voor gevolgen op korte termijn?
Gevolg op lange termijn
Wat heeft je gedrag voor gevolgen op lange termijn?

Als blijkt dat een gedachte irrationeel is, is het vaak zo dat er gebruik gemaakt wordt van een G-schema. Dit om de cliënt te laten zien dat de gedachte die hij/zij heeft niet klopt.
Het hielp mij altijd heel erg om situaties te relativeren. Ik zal een voorbeeld geven van een G-schema die ik ooit maakte toen ik was aangekomen en daar heel erg veel moeite mee had.

large (27)

Bron: http://www.weheartit.com

Gebeurtenis
Ik ben X kg aangekomen.

Gedachten
– Ik ben dik

– Zie je nou wel, al dat eten is helemaal niet goed voor me
– Waarom zou ik nog eten
– Woensdag moet ik de volledige eet lijst eten, dan ben ik volgende week minstens X kilo zwaarder dan ik nu ben
– Ik hoor niet thuis tussen al die dunne mensen
– Als ik eerlijk ben over wat dit met mij doet vind iedereen mij een zeikerd
– Ik ben een aansteller, het is maar X kg, ik moet normaal doen.
Gevoel
Angst voor volgende week, want dan moet ik weer wegen. Boos op hoe mijn lichaam werkt.

Gedrag
– Ik zet het van me af en probeer er niet meer aan te denken

– Ik zeg dat ik geen inbreng heb voor de therapie, terwijl dat wel goed voor me zou zijn
– Ik skip de zuivel producten voor die dag en neem geen tussendoortje
Gevolg op korte termijn
Het wegstoppen helpt, ik sta ver van mijn gevoel en denk niet na over wat het aankomen met me doet

Gevolg op lange termijn
Ik krijg spijt dat ik mijn gevoel heb weggestopt, ik schrijf een G-schema en voel me de hele dag ontzettend rot en mega dik.

large (23)

Bron: http://www.weheartit.com

Bovenstaand G-schema heeft mij toen heel erg mijn ogen geopend. Ik vond het vreselijk, maar uit eindelijk heb ik toch mijn G-schema in gebracht tijdens een therapieblok. Het hielp me heel erg om het op te schrijven omdat ik voor mezelf heel duidelijk op papier had staan hoe ik in elkaar zit. Uiteindelijk kreeg ik spijt dat ik alles voor mezelf hield, en daar heb ik toen veel van geleerd. Het was natuurlijk niet zo dat ik ineens alles ging vertellen wat op mijn hart lag, dat is met kleine stapjes gegaan.

De G-schema’s, tijdens de therapieën vond ik ze vreselijk, ik kon geen G-schema meer zien, maar het heeft me ook ontzettend veel gebracht. Ik ben er van overtuigd dat dit voor velen een hele mooie en overzichtelijke manier is om inzicht te krijgen in je gedachten en waarom je bepaald gedrag laat zien naar aanleiding van een gebeurtenis.