Cognitieve therapie

Tijdens de behandelingen die ik heb gevolgd voor het overwinnen van mijn eetstoornis heb ik veel cognitieve therapie gehad. In deze blog leg ik uit wat cognitieve therapie is en waarom het mij goed heeft geholpen in mijn genezingsproces.

568316

Bron: http://www.weheartit.com

Cognitieve therapie is een vorm van psychotherapie die is gebaseerd op het idee dat psychische klachten voortvloeien uit de gedachten die mensen hebben ten opzichte van hun problemen. Gedachten en overtuigingen hebben grote invloed op ons gevoel en op ons gedrag. Wanneer gedachten patronen negatief zijn, kunnen problemen daardoor in stand gehouden worden. In Cognitieve therapie onderzoeken de therapeut en cliënt samen of die negatieve denkwijze veranderd kan worden.

Als iemand cognitieve therapie gaat volgen, zal allereerst het probleem tot in detail in kaart gebracht worden. Daarna wordt er samen met de psychotherapeut gezocht naar een haalbaar doel.
Zodra er een haalbaar doel gesteld is, begint de therapie pas echt. Tijdens zo’n sessie worden de gedachten van de cliënt helemaal besproken. Er wordt samen met de therapeut een lijst gemaakt met alle automatische negatieve gedachten die vaak niet realistisch zijn.

large (21)

Bron: http://www.weheartit.com

Bij iedere gedachte wordt even stil gestaan en er wordt samen bedacht hoe je deze gedachte kunt ombuigen en hoe je op den duur de negatieve gedachte kunt omzetten in een realistische gedachte. Bijvoorbeeld de gedachte: ‘ik ben dik want ik heb een vetrol op mijn buik’. Dit zou je kunnen ombuigen door te zeggen: ‘ik voel me dik, dit is geen realiteit want met een ondergewicht of een gezond BMI (Body Mass Index) kan ik niet dik zijn’.

Je leert dus tijdens cognitieve therapie de gevoelens van feiten te onderscheiden. Voor mij was dit heel belangrijk, omdat ik er echt van overtuigd was dat ik dik was. Hoewel ik volgens de weegschaal geen gezond gewicht had, kon ik deze gedachte moeilijk ombuigen. Door middel van cognitieve therapie lukte het stukje bij beetje om goed te relativeren. Dik zijn kan niet met ondergewicht, iets wat lang geduurd heeft voor het eindelijk tot me door drong.

Wat voor sommige mensen een nadeel kan zijn, is dat cognitieve therapie, symptoombestrijding als doel heeft. Vaak heeft dat als gevolg dat de oorzaken van bepaalde gedachten niet uitgediept worden.

large (22)

Bron: http://www.weheartit.com

Voor mij was het een belangrijk onderdeel in de therapieën die ik kreeg tijdens mijn behandeling. Zoals ik hierboven ook heb omschreven, cognitieve therapie heeft mij heel erg geholpen met relativeren. Als je een X aantal kilo’s weegt, kan je niet dik zijn. Feit. Tijdens de cognitieve therapie maakten we ook regelmatig G-schema’s. Dit was voor mij ook enorm helpend.